SZYBKI KONTAKT:
mobile 511-048-221
mobile 515-096-340
silniki@elmetor.pl
Hamulce służą do hamowania ruchu obrotowego wału silnika elektrycznego. W zależności od wersji zasilania występują jako zasilane prądem przemiennym lub prądem stałym. W poniższych katalogach zostały zamieszczone parametry oferowanych hamulców. W razie wątpliwości prosimy o kontakt.
Hamulec do silnika elektrycznego jest modułem, który zwiększa bezpieczeństwo obsługi maszyny oraz usprawnia kontrolę nad jej pracą. Zatrzymanie jednostki napędowej w maksymalnie krótkim czasie jest pożądane między innymi w sytuacjach awaryjnych, w których dalsza praca oznaczałaby uszkodzenie mechanizmu, wystąpienie ryzyka pożaru, a nawet uraz ciała pracownika.
Innym powodem do zastosowania takiego hamulca jest skrócenie drogi lub czasu wybiegu maszyny, czyli czasu, jaki upłynie od momentu odcięcia zasilania do całkowitego zatrzymania się elementu ruchomego. Takie skracanie stanowi jedno z zaleceń UDT. Hamulce mogą być zasilane prądem stałym lub zmiennym.
Elektromagnetyczny hamulec tarczowy zatrzymuje wał napędowy silnika jednym z następujących sposobów – przez hamowanie dynamiczne, jednofazowe, przeciwprądowe, swobodne i mechaniczne.
Hamulce do silników elektrycznych pełnią trzy podstawowe funkcje.
Ostatnia funkcja wiąże się z wieloma zastosowaniami, między innymi w urządzeniach przeznaczonych do podnoszenia i przemieszczania ładunków. W podnośnikach i dźwignicach silnik elektryczny jest hamowany przy jednoczesnym działaniu wielu sił, którym urządzenie musi sprostać. Dlatego stosuje się dwutarczowe hamulce bezpieczeństwa z niezależnymi obwodami elektromagnetycznymi, przy czym zostaje zachowany moment hamowania.
Układ hamulcowy może też być wykorzystywany w strefach zagrożonych wybuchem. Hamulce NEX prądu stałego są włączane sprężynowo i luzowane elektromagnetycznie. Urządzenia mają atest ATEX w zakresie ochrony przed wybuchem gazów i pyłów dla II grupy urządzeń. Do zasilania hamulca można stosować prąd przemienny z prostownikiem.