Elmetor - silniki elektryczne, falowniki, motoreduktory, części silników elektrycznych
Jesteśmy przedstawicielem krajowych producentów silników elektrycznych: FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
Silniki FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
OFERTY SPECJALNE

SZYBKI KONTAKT:
  mobile 511-048-221
  mobile 515-096-340
  silniki@elmetor.pl

HAMULCE DO SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH


Hamulce służą do hamowania ruchu obrotowego wału silnika elektrycznego. W zależności od wersji zasilania występują jako zasilane prądem przemiennym lub prądem stałym. W poniższych katalogach zostały zamieszczone parametry oferowanych hamulców. W razie wątpliwości prosimy o kontakt.


2H2SP
2H2SP
  KATALOG
2HZG
2HZG
  KATALOG
H2SP
H2SP
  KATALOG
HPS_AT
HPS_AT
  KATALOG


Hamulec do silnika elektrycznego jest modułem, który zwiększa bezpieczeństwo obsługi maszyny oraz usprawnia kontrolę nad jej pracą. Zatrzymanie jednostki napędowej w maksymalnie krótkim czasie jest pożądane między innymi w sytuacjach awaryjnych, w których dalsza praca oznaczałaby uszkodzenie mechanizmu, wystąpienie ryzyka pożaru, a nawet uraz ciała pracownika.

Innym powodem do zastosowania takiego hamulca jest skrócenie drogi lub czasu wybiegu maszyny, czyli czasu, jaki upłynie od momentu odcięcia zasilania do całkowitego zatrzymania się elementu ruchomego. Takie skracanie stanowi jedno z zaleceń UDT. Hamulce mogą być zasilane prądem stałym lub zmiennym.

Jak działają hamulce do silników elektrycznych?

Elektromagnetyczny hamulec tarczowy zatrzymuje wał napędowy silnika jednym z następujących sposobów – przez hamowanie dynamiczne, jednofazowe, przeciwprądowe, swobodne i mechaniczne.

  • Hamowanie dynamiczne polega na wytworzeniu ujemnego poślizgu oraz momentu hamującego. Efekt ten osiąga się odcinając prąd przemienny i jednocześnie podając prąd na uzwojenie stojana.
  • W hamowaniu jednofazowym stosuje się zwarcie ze sobą dwóch faz i podłączenie oporu do trzeciej fazy.
  • Hamowanie przeciwprądowe umożliwia nie tylko zatrzymanie wirnika, ale też zmianę jego kierunku metodą przełączania obwodów dwóch dowolnych faz. Następuje wówczas zmiana kierunku wirowania pola elektromagnetycznego na przeciwny do kierunku ruchu rotora.
  • Hamowanie swobodne polega na odcięciu zasilania i wykorzystaniu czynników wywołujących opór. Hamowanie mechaniczne jako jedyne gwarantuje, że silnik elektryczny zatrzyma się po odłączeniu zasilania.

Funkcje hamulców do silników elektrycznych

Hamulce do silników elektrycznych pełnią trzy podstawowe funkcje.

  • Hamowanie wirujących części maszyn.
  • Pozycjonowanie wirujących części maszyn.
  • Zapewnianie bezpieczeństwa.

Ostatnia funkcja wiąże się z wieloma zastosowaniami, między innymi w urządzeniach przeznaczonych do podnoszenia i przemieszczania ładunków. W podnośnikach i dźwignicach silnik elektryczny jest hamowany przy jednoczesnym działaniu wielu sił, którym urządzenie musi sprostać. Dlatego stosuje się dwutarczowe hamulce bezpieczeństwa z niezależnymi obwodami elektromagnetycznymi, przy czym zostaje zachowany moment hamowania.

Układ hamulcowy może też być wykorzystywany w strefach zagrożonych wybuchem. Hamulce NEX prądu stałego są włączane sprężynowo i luzowane elektromagnetycznie. Urządzenia mają atest ATEX w zakresie ochrony przed wybuchem gazów i pyłów dla II grupy urządzeń. Do zasilania hamulca można stosować prąd przemienny z prostownikiem.