Elmetor - silniki elektryczne, falowniki, motoreduktory, części silników elektrycznych
Jesteśmy przedstawicielem krajowych producentów silników elektrycznych: FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
Silniki FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
OFERTY SPECJALNE

SZYBKI KONTAKT:
  mobile 511-055-961
  mobile 507-098-774
  silniki@elmetor.pl

TABLICZKA ZNAMIONOWA SILNIKA ELEKTRYCZNEGO


Tabliczka znamionowa
Tabliczki znamionowe

Tabliczka znamionowa silnika elektrycznego

Tabliczka znamionowa stanowi zbiór najważniejszych informacji na temat każdego silnika elektrycznego. Warto zaznaczyć, że każdy silnik elektryczny ma różne parametry mechaniczne i elektryczne, dlatego tak ważne jest, aby wszystkie informacje były na wyciągnięcie ręki.

Tabliczka znamionowa jest w stanie dostarczyć najważniejsze informacje na temat danego silnika elektrycznego, pod warunkiem, że wiesz, jak prawidłowo ją odczytać. Warto dodać, że tabliczka znamionowa zawsze jest przymocowana do silnika, co zdecydowanie ułatwia poszukiwanie najważniejszych informacji.

Odczytywanie oznaczeń na tabliczce znamionowej silnika

Przechodzimy do praktyki, czyli odczytywania konkretnych oznaczeń, pojawiających się na tabliczkach znamionowych.

Numer silnika - jest to numer seryjny danego silnika elektrycznego. Warto zaznaczyć, że ten numer jest niezwykle przydatny i istotny w trakcie procesu gwarancyjnego, ponieważ pozwala na identyfikację danego silnika.

Typ silnika - określa rodzaj silnika i wskazuje na jego najważniejsze parametry. Wielu producentów potrafi używać własnych oznaczeń, dlatego zawsze warto zerknąć do karty katalogowej silnika, aby dowiedzieć się szczegółowych informacji. Niemniej jednak jest kilka oznaczeń, które są uniwersalne i pojawiają się praktycznie na każdym silniku elektrycznym. Są to oznaczenia takie jak:

  • Ex - silnik posiada obudowę przeciwwybuchową,
  • S - oznacza, że silnik jest indukcyjny. Co więcej, jeżeli jest wpisane FS, to oznacza to silnik indukcyjny bez własnej wentylacji,
  • K - silnik kołnierzowy,
  • L - silnik kołnierzowy na łapach,
  • S, M, L - odnosi się do rozmiaru obudowy,
  • 4 - jest to informacja o liczbie biegunów uzwojenia.

Napięcie znamionowe - napięcie, które możemy podać na silnik. Jest to napięcie z zakresu 220-230V i 380-420V dla częstotliwości 50Hz oraz 255-275V i 440-480V dla częstotliwości 60Hz. Warto dodać, że przy każdym zakresie napięcia, występuje oznaczenie, jak podłączyć uzwojenia silnika, czyli gwiazda (Y) lub trójkąt (Δ). Przy mocy znamionowej często jest przedstawiona również liczba faz (np. 3~ oznacza 3-fazowy silnik prądu przemiennego).

Moc znamionowa - określa moc silnika. W tym przypadku jest to 7,5 kW, co oznacza, że silnik jest w stanie przekazać na wał co najmniej 7,5 kW.

Współczynnik mocy - jest wyrażony jako cpsφ i określa stosunek mocy czynnej do mocy pozornej.

Rodzaj pracy - określa rodzaj pracy, do jakiej jest dostosowany silnik. Wyróżniamy takie rodzaje pracy, jak:

  • S1 - praca ciągła,
  • S2 - praca dorywcza,
  • S3 - praca okresowa przerywana,
  • S4 - praca okresowa przerywana z rozruchem,
  • S5 - praca okresowa przerywana z hamowaniem elektrycznym,
  • S6 - praca okresowa długotrwała z przerwami jałowymi,
  • S7 - praca okresowa długotrwała z hamowaniem elektrycznym,
  • S8 - praca okresowa długotrwała ze zmianą prędkości obrotowej.

Klasa izolacji oraz temperatura otoczenia - oznacza dopuszczalną temperaturę pracy silnika i podawana jest w literach:

  • A - do 105°C,
  • E - do 120°C,
  • B - do 130°C,
  • F - do 155°C,
  • H - do 180°C.

Jeżeli temperatura otoczenia nie jest podana, to oznacza, że silnik może pracować w otoczeniu maksymalnie 40°C.

Stopień ochrony - jest określany poprzez dwie litery IP (International Protection) oraz dwie cyfry. Pierwsza cyfra (od 0-6) oznacza ochronę przed kontaktem z ciałami obcymi. Druga cyfra (od 0-8) to ochrona przed wodą. Dodatkowo mogą występować litery A, B, C, D oraz H, M, S, W.

Częstotliwość znamionowa - określa napięcie, do którego można podłączyć silnik.

Prąd znamionowy - wskazuje na prąd płynący w przewodach, które łączą sieć z zaciskami silnika.

Sprawność znamionowa - jest określana w procentach i pokazuje procentowe przekształcenie pobieranej energii elektrycznej na mechaniczną.

Odczytywanie parametrów silnika

Wielkość mechaniczna - wymiar od osi silnika do płaszczyzny podstawy silnika, czyli do łap montażowych. Często bywa także nazywany wzniosem silnika. Warto dodać, że wielkości mechanicznej odpowiadają stałe średnice wałków.

Długość pakietu blach - określa wymiary blach elektrotechnicznych w silniku.

Ilość biegunów - mówi o liczbie biegunów uzwojenia (2, 4, 6). Co ważne, ten parametr mówi o liczbie biegunów, a nie liczbie ich par!

Moc - określa ile kW silnik jest w stanie przełożyć na wał.

Sposób mocowania - wskazuje na typ mocowania silnika, zgodny z międzynarodowymi normami IEC 34-7.

Napięcie zasilania - określa napięcie zasilania, które w Polsce wynosi 400V.

Klasa izolacji - wskazuje na maksymalną temperaturę pracy silnika.

Rodzaj pracy - wskazuje na rodzaj pracy, do jakiej jest dostosowany silnik.

Sprawność - wskazuje na energooszczędność silnika i są to kolejno EFF1, EFF2 oraz EFF3.

Stopień ochrony silnika - określa stopień ochrony silnika przed działaniem wody i pyłu.

Sposób chłodzenia - mówi o sposobie chłodzenia silnika elektrycznego.

Temperatura otoczenia - w zdecydowanej większości przypadków, maksymalna temperatura otoczenia dla pracy silnika to 40 °C.